Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alireza Jahanbakhsh @ AZ Alkmaar | 2017 - 2018

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Originally posted by sirvan View Post
    With Azmoun, Ansarifard, Taremi and Rezaei as potential strikers it would be cray cray if Gucci went instead of one of them.
    Unfortunately right now it's not looking good for Gucci, he's not getting any playing time. I doubt he'll start for Iran !

    Comment


      Originally posted by saeed_noro View Post
      I think Jahanbakhsh should be transferred to Bayern Munich. They are searching for replacement of Ribery and Robben. They need two wings in the coming year(s) and are desperately searching for adequate replacement. I think Jahanbakhsh can step into footsteps.
      Tbh I could see him as a backup winger for Bayern.. But no way will he be signed for them. Needs to prove himself in a better league first

      Comment


        "Ronaldo source of inspiration for Jahanbakhsh

        Alireza Jahanbakhsh is the man in shape at AZ. The Iranian right winger scored seven times this season and gave six assists. "If my teammates say that I am important, then I feel even more confident."

        "After every race I think about what I did well and did less, which makes sense as a footballer to evaluate after every game." Jahanbakhsh is now working on his third season at AZ. This football year is notable for its effectiveness. Something that has been made clear to him by the star of Real Madrid. "I heard Ronaldo say it was the goal, he said that at the end of the season people will not ask how many actions you have made, but they ask for your goals and assists."

        Next summer, Jahanbakhsh will play with Iran at the World Championships. In Russia he takes up his country against Morocco, Spain and Portugal. Until that time he wants to focus on AZ. The Alkmaar fans therefore do not have to worry about leaving in the winter break. "I am only busy with AZ and I want to show beautiful things.""

        AZ TV: Conversation with Alireza Jahanbakhsh:
        http://www.nhnieuws.nl/nieuws/217234...or-Jahanbakhsh [Video in link - *DUTCH]

        Comment


          Alireza Jahanbakhsh @ AZ Alkmaar | 2017 - 2018

          Lmao I’m pissed asshat Friday scores 2 decisive goals including the winner in 6 minutes, why he didn’t do that against Ajax ffs...

          Comment


            I’m interested about which clubs will offer him contracts after this season with AZ.

            Comment


              Jahanbakhsh part of the best 11 players in Eredivisie in the 1st season half, named by Voetbal International (biggest football related news site in Holland).

              Comment


                It shows how crappy eridivisie defense is that whenever they have team of the season lists they always rejig the formation to include as few defensive players as possible ( this is a really a 3-2-5), but besides that, the defenders are always from some mid table teams (excelsior now, I think PEC for the last season). Those players arent really good defenders, but the defenses are just so weak they seem more solid than the rest lol

                Comment


                  Dutch sports site AD.nl also lists Alireza in their 'Team of the first half of the season':



                  https://www.ad.nl/nederlands-voetbal...elft~ae8df88a/

                  Comment


                    FootballOranje.com lists Alireza in their "Eredivisie Team of the Season So Far":

                    "Alireza Jahanbakhsh: A terrific talent for AZ with lots of guile and pace. His goals and assists contribution from the right-wing will be hard to replace once the Iranian winger appears at the World Cup this summer."



                    http://www.football-oranje.com/eredi...am-season-far/

                    Comment


                      https://www.facebook.com/AZAlkmaar/v...4356562303211/
                      A nice video where they talk about JB's great personality and work ethic.
                      You have to love this guy!
                      sigpic

                      Comment


                        Biggest Dutch Football Magazin 'Voetbal International' placed an membership (PRO) article on AliReza!

                        De droomvlucht van Alireza begon in Nijmegen: 'Ik wil de Cruijff van Iran worden'
                        08.00 uur
                        De droomvlucht van Alireza begon in Nijmegen: 'Ik wil de Cruijff van Iran worden'
                        Dit artikel krijg je gratis van ons omdat je een VI-account hebt. Veel plezier!

                        Geert-Jan Jakobs Door:
                        Geert-Jan Jakobs
                        REBOUND
                        Speciaal voor deze periode zijn we in ons rijke archief gedoken en vonden we de mooiste verhalen die rond de Feestdagen werden gepubliceerd. De laatste aflevering, uit december 2014: een eerste ontmoeting met een oriëntaalse nieuwkomer in het Nederlandse voetbal. Alireza Jahanbakhsh, nu een van de mooiste spelers van de Eredivisie, maar dan nog een grote onbekende bij NEC, heeft grootse plannen: ‘Borussia Dortmund, Bayern München, Real Madrid, Barcelona. Dat zijn mooie clubs.’

                        Hoe houdt een twintigjarige jongeman zich in z’n eentje staande in een voor hem totaal vreemde cultuur? Door het eten te maken dat hem doet terugdenken aan thuis, vertelt Alireza Jahanbakhsh. Iran mag dan heel ver weg lijken in zijn appartementje in het vredige Beuningen, de juiste kruiden voeren hem in gedachten even terug. ‘Dan ga ik naar de Albert Gain of C Thousand en koop ik rijst, kip of vis, tomaat, komkommer en kruiden. En dan bel ik mijn moeder. Of mijn vriendin. Zij leren me koken op afstand. En het gaat me elke dag beter af.’

                        ‘Er waren drie andere clubs waar ik veel meer geld kon verdienen dan hier. Maar het zal toch geen toeval zijn dat het hier begon voor Ronaldo, Zlatan Ibrahimovic en Luis Suárez?’

                        Zo houdt hij de heimwee buiten de deur. Voor iemand van zijn leeftijd heeft hij zijn huis erg smaak- en sfeervol ingericht. Alles is zorgvuldig uitgekozen, met wat hulp van de vrouw van zijn begeleider Amir Hashemi. Tussen de moderne meubeltjes, de spiegel en de flatscreen is de ware blikvanger een groot schilderij, met daarop een vuurrode horizon en vijf gestaltes die samen rondtrekken in de schaduw. Toen Jahanbakhsh dat doek zag hangen, móést hij het kopen. ‘Vijf mensen, net als in ons gezin’, luidt zijn verklaring.

                        Overal staan foto’s van zijn ouders, zijn broer, zijn zus, zijn vriendin en zijn beste vriend. En in een hoek prijkt een grote kunstboom met gekleurde lampjes. Opvallend, want als moslim doet de aanvaller van NEC eigenlijk niet aan Kerstmis. Dat hij toch meedoet aan de traditie ter plaatse, zegt alles over zijn karakter, zal Hashemi later zeggen. ‘Alireza doet alles om hier zo snel mogelijk in te burgeren’, zegt de voormalige Iraanse international en huidige trainer van VV Lunteren.


                        Hashemi woont ook in Beuningen en fungeert daar nu als vervangend vader voor zijn jonge landgenoot. ‘Maar vergeet niet dat bijna alle Iraanse voetballers die naar Europa komen, hier ook slagen. Wij zijn een heel trots volk, we willen overal het beste uithalen. In vergelijking met bijvoorbeeld Turkse of Marokkaanse spelers, passen Iraanse jongens zich veel sneller aan. En Alireza helemaal. Toen NEC vroeg of ik hem wilde begeleiden, ben ik hem eerst twee keer gaan opzoeken in Iran. Daar werd me meteen duidelijk hoe leergierig en gedisciplineerd die jongen is. Als hij nu bij mij thuis komt eten, gaat hij om kwart voor acht al naar huis. Alireza gaat op tijd naar bed om de volgende dag goed te kunnen trainen. Die jongen heeft er alles voor over om succesvol te worden.’

                        Zijn buurtgenoten zien Jahanbakhsh regelmatig verkenningstochtjes maken op zijn fiets. Daarmee komt hij soms ook naar de training. Het oer-Hollandse voertuig kent geen geheimen voor hem, als zoon van een fietsenmaker. ‘In Iran gaan de mensen ook graag per fiets, maar het is niets vergeleken met Nederland. Hier zou mijn vader veel meer kunnen verdienen’, lacht hij.

                        Alireza Jahanbakhsh zou dat eerste seizoen in Nijmegen toch degraderen met NEC, maar bleef de club trouw en werd binnen een jaar kampioen in de Jupiler League.
                        Alireza Jahanbakhsh zou dat eerste seizoen in Nijmegen toch degraderen met NEC, maar bleef de club trouw en werd binnen een jaar kampioen in de Jupiler League.
                        De NEC’er, voor wie investeerder Marcel Boekhoorn afgelopen zomer de transfersom van 220 duizend euro neertelde, ontpopt zich direct als een open jongeman. Hij praat honderduit, al moet hij af en toe nog wel even zoeken naar het juiste Engelse woord. Maar het is een klein wonder dat hij zich nu al zo goed verstaanbaar kan maken. Een paar maanden geleden sprak hij niet meer dan een paar woorden Engels. ‘Ik kreeg vroeger op school wel les, maar deed nooit mijn best. Toen NEC kwam, heb ik meteen een leraar gezocht. Twee maanden later kwam ik aan in Nederland en bleek mijn Engels nog lang niet goed genoeg. Ik begreep mijn trainer (destijds nog Alex Pastoor, red.) en mijn ploeggenoten amper. De club hielp me gelukkig snel aan een taalleraar en sindsdien heb ik twee keer per week les. Zodra mijn Engels in orde is, wil ik Nederlands gaan leren.’

                        Jahanbakhsh (vrij vertaald: geschenk van de wereld) won bij NEC direct veel sympathie met zijn interpretatie van het clublied. Na aankomst in de Keizerstad gaf een bestuurslid van de supportersvereniging hem een cd’tje mee met daarop het Weer Trekken Wij Ten Strijde. ‘Leer maar uit je hoofd’, grapte de fan tegen de aanwinst. De meeste andere voetballers zouden het schijfje in een hoek hebben gegooid, maar Jahanbakhsh niet. Een paar dagen later was er al een internetfilmpje waarin de Iraniër het clublied tamelijk vals ten gehore brengt. Op de Open Dag zong hij het live. Dat ging al een stuk beter.

                        VROUWEN
                        Het cultuurverschil dat Jahanbakhsh moet overbruggen, is groot. Het bleek onlangs nog tijdens de WK-loting. Waar het decolleté van presentatrice Fernanda Lima het in de Westerse wereld om positieve redenen tot trending topic schopte, werd er op de Iraanse sociale media juist schande van gesproken. De tv-uitzending in de Islamitische republiek werd zelfs even gestaakt. Ook is het voor Jahanbakhsh bijvoorbeeld wennen in stadions vol vrouwen te spelen. In zijn land zijn voetbalwedstrijden alleen voor mannen toegankelijk. ‘Natuurlijk verbaas ik me in Nederland over dingen en moest ik ontzettend wennen, maar ik ben hier om te voetballen. Dáár concentreer ik me op. Als het op het veld goed gaat, gaat het goed met mij. En na een moeilijke start voel ik me al aardig thuis bij NEC. Belangrijk is dat ik me geaccepteerd voel door de fans. Die roepen nu: “Ali, Ali, Ali”. Daar ben ik trots op.’

                        ‘Kenners en collega-internationals zeggen dat ik geschiedenis kan gaan schrijven. Dat ik de beste speler ooit van mijn land kan worden’

                        Over het grootste verschil tussen Nederland en Iran hoeft hij niet lang na te denken. ‘De vrijheid. Hier kan iedereen alles voor zichzelf bepalen. Dat is best fijn als je het gewend bent, denk ik. In Iran is het leven anders, maar niet per definitie slechter. Ik wil niet praten over onze president, of over vorige presidenten. Wel valt me op dat heel veel mensen hier en in de rest van de wereld een totaal verkeerd beeld hebben van Iran. De meeste Europeanen en Amerikanen denken volgens mij dat we allemaal worden onderdrukt. Dat is niet zo. Iraniërs kunnen hun leven grotendeels zelf inrichten, zolang ze maar aan een aantal basiselementen van de cultuur voldoen. Voor ons is dat normaal. Maar het is niet zo dat we in Iran nog in de prehistorie leven.’


                        Hij grijnst en pakt zijn iPhone. ‘In Iran hebben we ook de nieuwste smartphones, trendy winkels, de meest recente auto’s. Een model dat BMW in 2014 wereldwijd lanceert, rijdt in Iran al een hele tijd rond.’ Jahanbakhsh weet wel waar de clichébeelden over zijn land vandaan komen. ‘Hier komt Iran alleen op tv als er het weer eens over bommen gaat. En dan zie je alleen maar beelden die het imago van een grauw en gevaarlijk land bevestigen. Iran heeft een rijke historie, een geheel eigen cultuur en mooie steden. Dat vergeten mensen helaas nog weleens.’

                        Jahanbakhsh kwam ter wereld in Jirandeh, een stadje in het groene noorden van Iran, vlak bij de Kaspische Zee. Hij volgde het voorbeeld van zijn vader en broer en raakte al jong in de ban van de bal. Maar op zijn elfde stopt hij met spelen in clubverband. ‘Ik ging handballen en stond in no-time in een nationaal jeugdteam. Maar na twee jaar had ik het wel weer gezien. Ik was keeper, en in die sport ben je dan een soort schietschijf.’

                        ‘Heel veel mensen hier en in de rest van de wereld hebben een totaal verkeerd beeld van Iran. Het is niet zo dat we daar nog in de prehistorie leven’

                        Niet dat Jahanbakhsh erg genadig was voor zijn lichaam, want hij koos voor kungfu als volgend tijdverdrijf. Dat hield hij een jaar vol. ‘Ik had blessures overgehouden aan een paar trappen. Toen koos ik maar weer voor het voetbal.’ Daarna ging het snel. De rappe pingelaar debuteerde al op zijn zeventiende op het hoogste niveau, in dienst van Damash Gilan, klom fluitend op in de nationale jeugdselecties en werd in 2012 uitgeroepen tot Iraans Talent van het Jaar.

                        NEC ontdekte hem tijdens een landentoernooi in de Verenigde Arabische Emiraten. Toenmalig technisch directeur Carlos Aalbers wilde twee Iraanse jeugdinternationals naar Nijmegen halen: spits Sardar Azmoun én rechtsbuiten Jahanbakhsh. De eerste koos voor een lucratief contract in Rusland bij Rubin Kazan. De tweede kon daar ook tekenen. ‘Er waren drie andere clubs waar ik veel meer geld kon verdienen dan hier, maar ik koos ervoor mezelf te verbeteren als voetballer. Ik sprak daarover met vrienden en enkele legendarische Iraanse voetballers, zoals Mehdi Mahdavikia, Ali Karimi en Ali Daei. Die zeiden allemaal dat ik naar Nederland moest gaan, omdat het een ideaal land is voor jonge spelers. Zo zie ik het ook. Het zal toch geen toeval zijn dat het hier begon voor Ronaldo, Zlatan Ibrahimovic en Luis Suárez?’

                        STOUTE PLANNEN
                        Koud in Nederland krabde hij zich wel een paar keer achter de oren. Eerst werd trainer Pastoor ontslagen, daarna ook directeur Aalbers. Niet ideaal voor een nieuwe speler. ‘Ik hoorde dat de trainer ook vorig seizoen al heel lang niet had gewonnen, dan is een ontslag niet zo raar. Maar dat Carlos wegging, vond ik vreselijk. Hij haalde me, hielp me, was altijd positief over me én was een echte clubman. Ik ben een week bedroefd geweest van zijn vertrek.’

                        ‘In vergelijking met Turkse of Marokkaanse spelers passen Iraanse jongens zich veel sneller aan. En Alireza helemaal’

                        Maar nu is hij weer geppy en vol stoute plannen. De Goffert moet het vertrekpunt worden voor een droomvlucht. ‘Het belangrijkste nu is NEC. Ik wil eerst meehelpen de ploeg in de Eredivisie te houden. En dat gaat lukken, we hebben genoeg kwaliteit. We missen alleen nog wat vertrouwen. Mijn tweede doel voor 2014 is op het WK spelen. Als dat lukt, komen de mooie aanbiedingen misschien al binnen. Zo niet, dan blijf ik nog wat langer in Nijmegen. Ook goed. Mijn wens voor de toekomst is in Duitsland of Spanje voetballen. Borussia Dortmund, Bayern München, Real Madrid, Barcelona. Dat zijn mooie clubs.’

                        Jahanbakhsh zegt het met droge ogen. Hij lacht er vriendelijk bij, maar lijkt toch geen grapje te maken. Ziet hij zichzelf werkelijk op dat niveau terechtkomen? ‘Natuurlijk. Op jonge leeftijd heb ik al veel bereikt. Er waren eerder Iraanse voetballers die naar Europa gingen, maar niet zo vroeg als ik. Kenners en collega-internationals zeggen dat ik geschiedenis kan gaan schrijven. Dat ik de beste speler ooit van mijn land kan worden. Ik geloof ook dat het mogelijk is. Ik wil de Johan Cruijff van Iran worden.’

                        Om die grote woorden waar te maken, zal hij nog wel het een en ander moeten bijleren. Het bleek nog maar eens tijdens de laatste speelronde van 2013, dat voor hekkensluiter NEC in mineur eindigde met een 5-2 nederlaag bij FC Groningen. De meest exotische naam in de opstelling was onzichtbaar voor rust. In de aanloop naar de tweede tegengoal liet hij zich opzijzetten als de eerste de beste kamerplant. Maar in de tweede helft herpakte hij zich en bewees hij opnieuw zijn grote talent. Eerst met een knappe assist, daarna met een rake knal vanaf twintig meter.

                        Anno nu, als smaakmaker van AZ in duel met Ajacied Justin Kluivert.
                        Anno nu, als smaakmaker van AZ in duel met Ajacied Justin Kluivert.
                        ‘Met één of twee bloemen maak je nog geen krans’, luidt de beeldspraak die begeleider Hashemi zijn pupil steevast voorhoudt. ‘Ali hoort van mij wat goed gaat, maar ook wat níét goed gaat. Een goede voetballer haalt elke week een voldoende. De ene week een 8 en de andere een 3, dat kan niet. Hij is op de goede weg. En ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar er zaten laatst ook alweer buitenlandse scouts voor hem op de tribune. In Iran zien steeds meer mensen hem als de speler van wie het straks moet komen op het WK. Maar het is nog zo vroeg. Ali moet zich nu eerst ontwikkelen bij NEC. Als hij straks helemaal zijn draai heeft gevonden, wordt hij een van de leukste spelers in de Eredivisie. Dat staat vast.’

                        Voor nu heeft Jahanbakhsh wat anders aan zijn hoofd: snel zijn koffer pakken, want tijdens de feestdagen kan hij zijn familie in Iran eindelijk weer in de armen sluiten. Eind januari komen zijn ouders naar Nederland. Voor het eerst. Ook zij zullen hier hun ogen uitkijken, weet hij. ‘Maar ze zullen vooral trots zijn op wat ik in m’n eentje al heb opgebouwd.’

                        ‘Ik droom al elke nacht van Messi’
                        Voor Alireza Jahanbakhsh belooft 2014 een onvergetelijk jaar te worden. Hij maakt een goede kans te worden opgenomen in de WK-selectie van Iran, dat het in de groepsfase gaat opnemen tegen Argentinië, Nigeria en Bosnië-Herzegovina. De aanvaller van NEC debuteerde in oktober voor de nationale ploeg. Inmiddels staat hij op drie caps en heeft hij ook al een interlandgoal achter zijn naam, gemaakt tijdens een 3-0 oefenzege op Thailand. ‘Ik ben zó trots om voor mijn land te spelen’, vertelt Jahanbakhsh. ‘Ik had al veel ervaring in de nationale jeugdploegen, maar toen ik het volkslied hoorde voor mijn eerste echte interland, raakte ik erg ontroerd. Ik ben nu de jongste speler in de selectie, maar de bondscoach is erg positief over me.’
                        Het betreft niemand minder dan Carlos Queiroz, eerder werkzaam bij Real Madrid, Manchester United en de nationale ploeg van Portugal. ‘Hij heeft gewerkt met Cristiano Ronaldo, Ryan Giggs en Paul Scholes, en houdt ons nu voor dat wij ook grote spelers kunnen worden. Als we er maar in geloven, dan zal meneer Queiroz ons helpen. Met deze coach kunnen we de volgende ronde op het WK halen. Met onze goede mix van fysieke kracht en techniek kunnen we de verrassing van het toernooi worden.’ Sinds de WK-loting krijgt hij een mannetje in een blauw-wit shirt niet meer uit zijn gedachten. ‘Ik droom al elke nacht van Lionel Messi. Spelen tegen de beste voetballer ter wereld, wie wil dat nou niet? Maar we mogen niet vergeten dat Argentinië zo veel andere goede spelers heeft. En ook Nigeria en Bosnië zijn sterk. We zullen drie wedstrijden heel geconcentreerd moeten zijn.’ Volgens Jahanbakhsh heeft hij in Iran concurrentie van enkele goede buitenspelers. ‘Maar als ik de komende maanden goed presteer bij NEC, moet ik het WK kunnen halen. Doel twee is een basisplaats in Brazilië.’
                        Iran deserves better, TM deserves better.
                        O.G from '97 & still here

                        Comment


                          So Sardar Azmoun could have went to NEC back in 2013 but opted for the big money in Russia at Rubin Kazan.

                          What if he would actually make right career decisions like Jahanbakhsh, where would he stand now...definitely not struggling with 1 goal in 18 league games.

                          I'm sure Sardar would have torn the Eredivisie apart and now playing in a top league.

                          Comment


                            Originally posted by pajamNL View Post
                            Biggest Dutch Football Magazin 'Voetbal International' placed an membership (PRO) article on AliReza!

                            De droomvlucht van Alireza begon in Nijmegen: 'Ik wil de Cruijff van Iran worden'
                            ....’
                            Thank you for sharing. It provide good insight.
                            However, the article seems to be from 2014, correct?

                            Comment


                              what is the transfer news about alireza

                              Comment


                                ^ There’s transfer news on Jahanbakhsh? Where did you get this information from? Can you please share I’m interested.

                                Comment

                                Working...
                                X